شايد رسيدن به خانه براي شما به معناي انجام کارهايي مانند ظرف شستن، مرتب کردن خانه و غذا پختن باشد. اما آخرين تحقيقات دانشمندان نشان مي‌دهد انسان‌ها در خانه شادترين وضعيت روحي را دارند.
محققان دانشگاه کمبريج براي اولين بار اثبات کردند که انسان‌ها در زماني که در خانه خود به سر مي‌برند شادترين وضعيت روحي را دارند و در عوض اکثر انسان‌ها در محل کار خود غمگين هستند. اين محققان با نظارت بر چگونگي استفاده هر شخص از موبايلش به اين نتيجه رسيدند.


کارشناسان معتقدند با بررسي و تحليل وضعيت روحي و رفتاري يک شخص در هنگام استفاده از تلفن همراه مي‌توان فهم دقيق‌تري از روانشناسي انسان‌ها پيدا کرد. اين روانشناسان مي‌گويند با بررسي رفتار انسان‌ها در محيط‌هاي طبيعي مي‌توان به طور دقيق برخي خصوصيات انسان‌ها مانند شادي، عصبانيت و استرس را مطالعه و عواملي را که در بروز اين احساسات نقش دارند شناسايي کرد.
در اين روش، دانشمندان يک نرم‌افزار موبايل طراحي کردند که مي‌تواند شادي، عصبانيت، ناراحتي و کسل بودن يک فرد را تشخيص دهد.
نتايج اين تحقيقات نشان داد افرادي که از خانه خود تماس برقرار مي‌کنند شادترند و در عوض در هنگام کار ناراحتي بيش‌تري دارند. هم‌چنين در هنگام عصر ميزان بروز رفتارهاي شديد در انسان‌ها بيش‌تر از صبح است. دانشمندان با استفاده از اين ابزار جديد احساسات انسان‌ها را بررسي کردند و با استفاده از تکنولوژي GPS محل برقراري تماس را مشخص کردند.
دکتر سيسيليا ماسکولو از دانشگاه کمبريج در اين باره گفت: فن‌آوري به روانشناسان کمک مي‌کند بتوانند رابطه بين روحيه ، موقيت و انسان‌ها را بررسي کنند. امروزه همه ما يک تلفن همراه داريم و با طراحي يک ابزار حرفه‌اي شما مي‌توانيد رفتار و احساسات انسان‌ها را بررسي کنيد.
اين نرم‌افزار قادر است با استفاده از قابليت‌هاي تشخيص صدايي که دارد و با کمک سنسورهايي که به آن متصل است احساسات انسان‌ها را شناسايي کند و آن را در 5 دسته شاد، غمگين، ترسناک، عصباني و خنثي تقسيم بندي کند.
دانشمندان سپس محل قرار گيري هر شخص را در زمان صحبت کردن ثبت کردند تا مشخص کنند بسته به موقعيت هر فرد، او چه احساساتي دارد.
اين بررسي‌ها نشان داد نزديک به 45 درصد از تمام احساساتي که در خانه ايجاد مي‌شود شاد و 54 درصد از احساساتي که در سر کار ايجاد مي‌شود غمگين است. هم‌چنين اين بررسي‌ها نشان داد انسان‌ها در هنگام عصر نسبت به صبح هنگاه احساسات شديدتري از خود نشان مي‌دهند.
براي آن که دانشمندان از نتايج تحقيقات خود اطمينان حاصل کنند به 18 داوطلب اين تلفن‌هاي مجهز را دادند و از آن‌ها خواستند قبل از برقراري هر تماس تلفني احساس خود را در آن لحظه را ثبت کنند. بررسي‌ها نشان داد نرم‌افزار تلفن همراه در 70 درصد موارد توانسته بود به درستي احساس هر شخص را شناسايي کند.
دکتر جيسون رنتفرو که يک روانشناس اجتماعي است در اين باره گفت: اين تکنولوژي اين قابليت را دارد که شيوه تحقيقات روانشناسي و رفتارشناسي را به طور کامل متحول کند. در اکثر تحقيقات، دانشمندان روي گزارش‌هاي خود افراد تکيه مي‌کنند که با محدوديت‌هاي زيادي روبه رو است. براي مثال افرادي که در تحقيق هستند ممکن است جزئياتي را فراموش کنند و يا گزارش‌هاي غلط بدهند. اما در اين شيوه نرم‌افزارها هستند که همه چيز را مشخص مي‌کنند.
تکنولوژي‌هاي حسگر صداي افراد از طريق موبايل مي‌توانند بر اين محدوديت‌ها و اشتباهات غلبه کنند و در مورد رفتارها و فعاليت‌هاي اجتماعي نتايج دقيق‌تري به دست بياورند. استفاده از فناوري‌هاي جي‌پي‌اس هم به محققان کمک مي‌کند بتوانند بين احساسات و موقعيت هر فرد رابطه برقرار کنند.
در اين تحقيقات، دانشمندان بررسي کردند که انسان‌ها با قرار گرفتن در موقعيت‌هاي گوناگون و در مکان‌هاي مختلف چگونه احساساتي دارند و رفتار ديگران در آن مکان چه تاثيري روي آن‌ها مي‌گذارد. اين تحقيقات نشان داد 54 درصد افرادي که در خانه زندگي مي‌کنند شاد هستند و در عوض 45 درصد از افرادي که بر سر کار خود هستند احساس ناراحتي و غم دارند.
هم‌چنين اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد انسان‌ها همراه با تاريک شدن هوا احساسات منفي‌تر و شديد‌تري از خود نشان مي‌دهند. اما در عوض در هنگام صبح شادترند و احساسات مثبت‌تري از خود بروز مي‌دهند.
 
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: علی ׀ تاریخ: دو شنبه 13 تير 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , aftabpnu.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com